logo
LoginComeçar agora
  • Tarifas
  • Notícias
  • Contacto
LoginComeçar agora
AtualidadenegóciosDesportoCulturaLife styleTecnologiaSaúdeEconomiaCiênciaSociedadeFormação
  1. Comunicae
  2. Notícias
  3. El 80% de Catalunya registra una temperatura mitjana estacional superior en 0,5º
Cataluña

El 80% de Catalunya registra una temperatura mitjana estacional superior en 0,5º

06 março 2017

Les dades extretes de l'últim hivern (2016-2017) dels mesos de desembre, gener i febrer, mostren un balanç càlid en una gran part de Catalunya

L’hivern del 2016-2017 (mesos de desembre, gener i febrer) globalment ha resultat càlid, si bé cal puntualitzar que no ha estat així a la totalitat del país, ni tampoc durant tot el període hivernal. A certs sectors, sobretot de Ponent, la temperatura ha estat similar als valors mitjans climàtics, o fins i tot lleugerament inferior. D’altra banda, s’ha d’esmentar també que, malgrat el balanç càlid estacional, el mes de gener va ser fred a pràcticament tot el país.  

Pel que fa a la pluviometria, s’ha observat una distribució contrastada. Àmplies àrees de Ponent i del Prepirineu occidental i punts del litoral i prelitoral Central han tingut dèficit pluviomètric, mentre que a gran part del Pirineu, Prepirineu oriental, litoral i prelitoral Nord i Sud i punts del prelitoral Central, la pluja recollida ha estat per sobre dels valors mitjans climàtics.  

Balanç càlid a gran part del país  
Prop d’un 80% de la superfície del Principat ha enregistrat una temperatura mitjana estacional superior a +0,5 ºC respecte de la mitjana climàtica, i per tant, en aquests indrets cal qualificar l’hivern de càlid. La raó ha estat, d’una banda, la situació anticiclònica que ha caracteritzat bona part de l’estació, especialment al desembre, i de l’altra, la circulació zonal de la primera quinzena del febrer, que va inhibir l’entrada d’aire fred d’altes latituds.  

Les màximes anomalies positives, superiors a +1,5 ºC o fins i tot de més de +2,0 ºC, s’han localitzat al Prepirineu, Pirineu i punts del litoral i prelitoral Central. Als sectors més elevats del Principat, les inversions tèrmiques (temperatura més baixa a les planes i depressions del país i més alta a les parts més enlairades), relacionades amb l’anticicló persistent, han contribuït decisivament a la marcada anomalia positiva de temperatura. Aquesta mateixa situació té l’efecte oposat a les depressions, on l’estabilitat atmosfèrica propicia l’acumulació d’aire fred. La boira ha estat persistent i la temperatura s’hi ha mantingut baixa. Així, la vall de l’Ebre ha enregistrat valors de temperatura semblants o lleugerament més baixos que la mitjana climàtica, fet que també s’ha produït a la depressió de la Cerdanya i a altres fons de vall del Pirineu.  

Gener fred, febrer càlid  
El desglossament mensual mostra una clara diferència en el comportament de la temperatura al llarg dels tres mesos (Figura 2).   El desembre, caracteritzat per un potent anticicló, va ser un mes de contrastos entre els valors de temperatura relativament alta a la major part del país, especialment als sectors més elevats, i els enregistrats a Ponent i a les Terres de l’Ebre, inferiors a la mitjana climàtica.  

Tot i que els primers dies del gener va predominar també l’anticicló, amb la consegüent inversió tèrmica, posteriorment la situació va canviar radicalment amb l’arribada de diverses masses d’aire fred procedents d’altes latituds. Es van produir fredorades remarcables a diversos punts del país.  

El febrer, durant la primera quinzena, va estar dominat per una circulació zonal, que va inhibir l’entrada de masses d’aire fred del nord, mentre que a la segona part va predominar una dorsal anticiclònica. Com a conseqüència, la temperatura es va situar per sobre dels valors mitjans climàtics a tot Catalunya, més acusadament a la plana de Vic i a la plana interior gironina.

El contingut d'aquest comunicat va ser publicat primer en la pàgina web de la Generalitat de Catalunya

Cataluña

Notícias populares

  • Redegal crece un 18,5 % sin adquisiciones y mejora 3,3 puntos su margen bruto

  • EDUCA EDTECH Group y MAPFRE se alían para acompañar el talento del primer empleo a la formación continua

  • Más de 2 millones de personas con cáncer en España afrontan dificultades para acceder a los tratamientos

  • Rover Rail impulsa SMART RAIL para avanzar hacia un mantenimiento ferroviario más predictivo

  • TerraMaster invita a desarrolladores a crear el ecosistema TOS con recompensas por publicar apps

Categorias
Cataluña
Contacte-nos
  • info@comunicae.com
  • BCN +34 931 702 774
  • MAD +34 914 872 174
Sobre nós
  • Quem somos
  • Equipa
  • FAQs
Recursos
  • Comunicae Media
  • Blog
  • Comunicae TV
Idioma
  • Espanhol
  • Inglês
Siga-nos
  • Síguenos en Facebook
  • Síguenos en Instagram
  • Síguenos en Twitter
  • Síguenos en LinkedIn

Made with from Barcelona

Aviso legal · Termos e condições de serviço · Política de Cookies · Política de Privacidade
Comunicae 2026. Todos os direitos reservados